Δευτέρα 6 Αυγούστου 2012

Θεσσαλονίκη: Φεύγει και η Ryanair από το αεροδρόμιο «Μακεδονία»;


Νέα από την Ελλάδα - Θεσσαλονίκη
Έντονη κινητοποίηση επικρατεί τις τελευταίες εβδομάδες στο υπουργείο Μακεδονίας Θράκης, στα Επιμελητήρια, στις Ενώσεις Ξενοδόχων και Τουριστικών Πρακτόρων της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης Κεντρικής Μακεδονίας με αφορμή τις αποφάσεις αεροπορικών εταιριών να «γυρίσουν» την πλάτη τους στο αεροδρόμιο «Μακεδονία».
Τόσο η οικονομική ύφεση που μαστίζει την Ελλάδα αλλά και πολλές χώρες της ευρωζώνης, όσο και ο σκληρός και αθέμιτος ανταγωνισμός από τις αεροπορικές εταιρίες χαμηλού κόστους (low cost) είναι οι βασικοί λόγοι που η μια αεροπορική εταιρία μετά την άλλη βγάζει από το πτητικό της πρόγραμμα, είτε τελικά, είτε προσωρινά, το αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης.
Με την έναρξη του χειμερινού προγράμματος δρομολογίων (28 Οκτωβρίου) των πτήσεων από/προς το «Μακεδονία», και σε αρκετές περιπτώσεις και νωρίτερα, οι επιλογές των ταξιδιωτών για απευθείας σύνδεση της Θεσσαλονίκης με πόλεις του εξωτερικού θα είναι αισθητά μειωμένες. Και μάλιστα, πέρα των τακτικών αεροπορικών εταιριών που έχουν λάβει αποφάσεις για διακοπή πτήσεων, έρχονται να προστεθούν και low cost εταιρίες, μία από τις οποίες επιδοτούνται από τον Οργανισμό Τουρισμού Θεσσαλονίκης.

Τι φταίει όμως και το φαινόμενο έχει πάρει τόσο μεγάλες διαστάσεις; Σίγουρα είναι ο σκληρός –κάποιοι τον χαρακτηρίζουν αθέμιτο- ανταγωνισμός ανάμεσα στις τακτικές (παραδοσιακές) αεροπορικές εταιρίες και στις εταιρίες χαμηλού κόστους. «Oσο περισσότερες πτήσεις από low cost εταιρίες θα γίνονται, τόσο οι πτήσεις των τακτικών θα περιορίζονται» τονίζει στον «ΑτΚ» παράγοντας της τουριστικής αγοράς. Ο ίδιος προσθέτει ακόμη ότι αυτή που ακολουθεί θα είναι μια «χρονιά αναμονής», ενώ σύμφωνα με πρόσφατη ανακοίνωση της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης (ΕΞΘ) «η απουσία στρατηγικής αερομεταφορών, τόσο σε κεντρικό όσο και σε περιφερειακό επίπεδο, όπως είναι η Θεσσαλονίκη, δυσχεραίνει το συντονισμό των αρμόδιων φορέων και ενθαρρύνει σπασμωδικές κινήσεις με αναμφίβολα αποτελέσματα, όπως συνέβη στην περίπτωση της Ryanair, η οποία επιδοτήθηκε αλόγιστα και χωρίς συγκεκριμένο σχεδιασμό».
« Χρηματοδοτούμε χωρίς στρατηγική αερομεταφορών και είναι κάτι που μπορεί να τινάξει τις αερομεταφορές μιας χώρας στον αέρα. Εδώ πρέπει να παρέμβει καταλυτικά το κράτος» τονίζει στον «ΑτΚ» ο πρόεδρος της ΕΞΘ, Αριστοτέλης Θωμόπουλος, ο οποίος και προσωπικά και ως φορέας υπήρξε αντίθετος από την αρχή σχετικά με τη χρηματοδότηση. « Ήμουν κάθετα αντίθετος από την αρχή, να μην πληρώσουμε και να μην μπει η υπογραφή, δεν ήμουν αντίθετος στην έλευση αερομεταφορέα χαμηλού κόστους εταιρίας, ήμουν αντίθετος με τη μέθοδο και τη διαδικασία», επισημαίνει ο κ. Θωμόπουλος.

Το φαινόμενο Ryanair
Οπως όλα δείχνουν, μέσα στη γενικότερη απογύμνωση της πόλης έρχεται να προστεθεί και η «πέτρα του σκανδάλου», η χαμηλού κόστους ιρλανδική αεροπορική εταιρία Ryanair.
Η εταιρία εγκαινίασε τις πτήσεις της από/προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία» στις 12 Απριλίου 2011, γιορτάζοντας την έναρξη της λειτουργίας της στη Θεσσαλονίκη. Για μια επιτυχημένη συνεργασία μεταξύ της Θεσσαλονίκης και της αεροπορικής εταιρίας μιλούσαν τότε οι αρμόδιοι σε θέματα τουρισμού, ενώ αναφέρθηκαν και στην ανατροπή του γενικού αποκλεισμού της Θεσσαλονίκης.
Η Ryanair είχε συνάψει συμφωνία συνεργασίας για τρία έτη και επιδοτείται από τον Οργανισμό Τουρισμού Θεσσαλονίκης (ΟΤΘ) με το ποσό των 350.000 ευρώ ετησίως. Σύμφωνα με παράγοντες του τουριστικού κλάδου, η συγκεκριμένη κίνηση από πλευράς Οργανισμού έγινε για να τονώσει το τουριστικό ρεύμα στη Θεσσαλονίκη. Ο ΟΤΘ από την πλευρά του υποστηρίζει ότι έφερε κόσμο στην πόλη, η δε ΕΞΘ επισημαίνει ότι δεν επωφελήθηκε η Θεσσαλονίκη, αλλά κυρίως η Χαλκιδική και ότι τα ανταποδοτικά οφέλη από την Ryanair δεν ήταν τα αναμενόμενα.
«Εμείς ως Ενωση συνεισφέραμε στον Οργανισμό, και σε χρήμα και σε είδος, όπου μέσω της φιλοξενίας των ξενοδοχείων-μελών μας βάλαμε σε δυο χρόνια 56.000 ευρώ», επισημαίνει ο πρόεδρος της ΕΞΘ, κ. Θωμόπουλος.
Η συμφωνία ανάμεσα στη Ryanair και τον Οργανισμό Τουρισμού Θεσσαλονίκης ήταν για τέσσερα δρομολόγια (Λονδίνο, Βρυξέλλες, Στοκχόλμη και Οσλο), ενώ σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα η εταιρία πρόσθεσε κι άλλους προορισμούς, δίχως επιδότηση, φτάνοντας αυτή τη στιγμή τους 13. Στα μέσα της άνοιξης-αρχές καλοκαιριού του τρέχοντος έτος, ζήτησε από τον Οργανισμό χρήματα και για τα υπόλοιπα δρομολόγια που πρόσθεσε στο πτητικό της πρόγραμμα. Ο Οργανισμός από την πλευρά του αντέδρασε, λέγοντας ότι δεν έχει χρήματα για περαιτέρω χρηματοδότηση. Δεν έχει χρήματα, όχι μόνο για τα επιπλέον δρομολόγια που ζητάει η αεροπορική εταιρία, αλλά ούτε και για τα συμφωνημένα. Ζητάει λοιπόν, από την αεροπορική εταιρία ένα γενικότερο «κούρεμα», ενώ σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες ο αερομεταφορέας έχει να δει το «χρώμα του χρήματος» από το Φεβρουάριο.
Από την πλευρά του ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού και Τουρισμού, Σπύρος Πέγκας, σημειώνει στον «ΑτΚ» ότι «βρισκόμαστε σε διαπραγμάτευση με την αεροπορική εταιρία, λόγω των σημερινών δεδομένων ζητούμε σχετική αναδιάρθρωση της επιδότησης».
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ενωσης, η κρατική ενίσχυση ή άλλες κρατικές παρεμβάσεις που στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό απαγορεύονται. Στόχος της απαγόρευσης είναι η εξασφάλιση ισότιμων όρων ανταγωνισµού για όλες τις επιχειρήσεις αλλά και η προστασία της εσωτερικής αγοράς και των συμφερόντων των καταναλωτών. Κάτι τέτοιο σημαίνει ότι εφόσον επέμβει η Επιτροπή Ανταγωνισµού της Ευρωπαϊκής Ένωσης  μπορεί να οδηγήσει τον Οργανισμό Τουρισμού Θεσσαλονίκης, και κάθε φορέα, στο δικαστήριο, αφού η συγκεκριμένη κίνηση θεωρείται παράνομη.
 «Κόβει» πτήσεις;
Ηδη, από τα τέλη Σεπτεμβρίου, από τα συστήματα της αεροπορικής εταιρίας απουσιάζουν σε σχέση με τη σημερινή εικόνα επτά δρομολόγια και διατηρούνται έξι (Πάφος, Βρυξέλλες, Ρώμη, Βουδαπέστη, Μιλάνο, Λονδίνο). Πέντε από αυτά -πλην του Λονδίνου- θα έχουν μονοπωλιακό χαρακτήρα.
«Εφόσον λοιπόν οι πέντε προορισμοί θα είναι μονοπώλιο από μια εταιρία, θα εξακολουθήσουν να είναι οι ναύλοι χαμηλού κόστους;», εκφράζει την αγωνία του ο πρόεδρος της Ένωσης Ταξιδιωτικών Γραφείων Μακεδονίας Θράκης (ΕΤΓΜ-Θ), Βύρων Θεολόγης.
«Εμείς τους θέλουμε όλους στη Θεσσαλονίκη, αλλά να υπάρχει μια ισορροπία, να μη φύγουν όλες οι παραδοσιακές εταιρίες και μείνουν μονάχα οι low cost», τονίζει στον «ΑτΚ» ο κ. Θεολόγης, προσθέτοντας παράλληλα ότι «μιλούσαμε με το δήμαρχο για μια πόλη που θα ενώνει τα Βαλκάνια, και ξαφνικά, ένα χρόνο μετά, βρεθήκαμε σε μια πόλη απομονωμένη».
Μετά από επικοινωνία του «ΑτΚ» με την αεροπορική εταιρία σχετικά με τη διακοπή των δρομολογίων εκδόθηκε η παρακάτω ανακοίνωση: «Το χειμερινό πτητικό πρόγραμμα δρομολογίων της Ryanair δεν έχει ολοκληρωθεί, και ποτέ δε σχολιάζουμε φήμες ή εικασίες σχετικά με τις πτήσεις. Το τελικό πρόγραμμα της χειμερινής περιόδου θα είναι διαθέσιμο έως τα τέλη Σεπτεμβρίου».
Να σημειώσουμε ότι αντίστοιχες κινήσεις διακοπής πτήσεων της συγκεκριμένης αεροπορικής εταιρίας έγιναν πρόσφατα στη Ρόδο και στην Κω. Στελέχη της τουριστικής αγοράς επισημαίνουν ότι στα συγκεκριμένα νησιά η Ryanair επιδοτήθηκε για μικρό αριθμό δρομολογίων και παρά το γεγονός ότι δε χρηματοδοτήθηκε το χειμώνα, στο καλοκαιρινό της πρόγραμμα πρόσθεσε αρκετούς προορισμούς. Τελικώς, μήπως η συγκεκριμένη αεροπορική εταιρία θα πετούσε και δίχως την επιδότηση από τους τοπικούς φορείς των εκάστοτε τόπων;
Πηγή: thesout.gr 
Categories: