Σε πολλά... κενά αέρος φαίνεται ότι πέφτει ο αεροπορικός κλάδος εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, η οποία αφενός οδηγεί σε αναπροσαρμογές των πτητικών σχεδίων και περικοπές δρομολογίων, αφετέρου δημιουργεί ευκαιρίες για καινούργια επιχειρηματικά βήματα και επενδύσεις.
Ο έντονος ανταγωνισμός, η άνοδος της τιμής του πετρελαίου και η συνεχώς μειούμενη επιβατική κίνηση δοκιμάζουν τις αντοχές των αεροπορικών εταιριών, οι οποίες προσπαθούν να κρατηθούν ζωντανές και να συνεχίσουν να ανοίγουν τα «φτερά» τους στους αιθέρες, ενώ τον τελευταίο καιρό φουντώνουν τα σενάρια περί ανακατατάξεων ή συγχωνεύσεων των «παικτών» της ελληνικής αγοράς. Σύμφωνα με παράγοντες του τουριστικού και αεροπορικού κλάδου, οι δυο μεγάλες αεροπορικές εταιρίες της χώρας, που δραστηριοποιούνται στο εσωτερικό και στο εξωτερικό, αναζητούν λύσεις για να αντεπεξέλθουν στην κρίση, πετυχαίνοντας το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
«Πρέπει να ενεργοποιήσουμε τον κόσμο να πετάει με τις ντόπιες αεροπορικές εταιρίες», τονίζει στον «ΑτΚ» στέλεχος της τουριστικής αγοράς, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου και επισημαίνοντας ότι «η Θεσσαλονίκη αργοπεθαίνει αεροπορικά και χρειάζεται να υπάρξει αλληλοβοήθεια για να μπορέσουμε να κρατηθούμε».
Οι ίδιοι κύκλοι μιλούν για την επιτακτική ανάγκη μιας διαφορετικής στρατηγικής, ίσως για τη δημιουργία δυο εταιριών -μιας μεγάλης και μιας μικρότερης θυγατρικής- οι οποίες θα βρίσκονται κάτω από την ομπρέλα ευρωπαϊκής συμμαχίας, έτσι ώστε να υπάρχει η δυνατότητα επέκτασης του δικτύου παγκοσμίως. Να σημειώσουμε ότι η Aegean αποτελεί μέλος μιας από τις μεγαλύτερες αεροπορικές συμμαχίες παγκοσμίως, της Star Alliance, ήδη από τον Ιούνιο του 2010.
Στήριξη στις εγχώριες αεροπορικές εταιρίες
Στο μεταξύ, μετά τις αποφάσεις ξένων αεροπορικών εταιριών να διακόψουν ή να αναστείλουν προσωρινά τις πτήσεις τους από και προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία», τόσο το υπουργείο Μακεδονίας - Θράκης όσο και οι εμπλεκόμενοι φορείς της πόλης έχουν ήδη προχωρήσει σε σειρά διεργασιών και συζητήσεων. Από την πλευρά τους οι δυο μεγάλες ελληνικές εταιρίες (Aegean και Olympic Air) ψάχνουν τρόπους, ώστε αφενός να είναι βιώσιμες κι αφετέρου να καλύψουν τα κενά που δημιουργούνται στα πτητικά δρομολόγια, όπως για παράδειγμα της Swiss και άλλων εταιριών που εγκαταλείπουν τη Θεσσαλονίκη οριστικά ή προσωρινά.
Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, ο αντιπρόεδρος της Aegean Airlines, Ευτύχιος Βασιλάκης, είχε πρόσφατα συναντήσεις με φορείς της πόλης συζητώντας για την πολιτική της εταιρίας, καθώς και για τη δυνατότητα της μεταξύ τους συνεργασίας. Μεταξύ άλλων, στο τραπέζι τέθηκε η πιθανότητα αύξησης των πτήσεων της Aegean από/προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία» και η εκμετάλλευση του κενού που δημιουργείται, ενώ συζητήθηκαν το θέμα της επιδότησης ξένων αεροπορικών εταιριών, οι ιδιωτικοποιήσεις των αεροδρομίων κ.ά. Παράλληλα, αξιόπιστες πηγές αναφέρουν πως στα άμεσα σχέδια της εταιρίας είναι το άνοιγμα περισσότερων γραμμών προς/από Ρωσία, δεδομένου ότι η ρωσική αγορά παρουσιάζει αλματώδη αύξηση.
Σύμφωνα με κύκλους του κλάδου, και στελέχη της Olympic Air έχουν έρθει σε επαφή με τα Επιμελητήρια της Θεσσαλονίκης συζητώντας την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί και τις δυνατότητες συνεργασίας για την κάλυψη του κενού που δημιουργείται σε κρίσιμες για τον επιχειρηματικό κόσμο και τον τουρισμό πτήσεις.
Επίσης, πληροφορίες αναφέρουν ότι στα σχέδια των ελληνικών αεροπορικών εταιριών είναι να ανοιχτούν νέες γραμμές, ενώ ήδη γίνονται αναπροσαρμογές δρομολογίων. Ομως, την έκπληξη μπορεί να αποτελέσει μια υπερατλαντική πτήση non stop Τορόντο - Θεσσαλονίκη - Τορόντο, ακόμη και εντός της χρονιάς!
Νέες επενδύσεις
Την ίδια ώρα επιχειρηματίες «βλέπουν» ευκαιρίες στην Ελλάδα και θεωρούν πως αυτή η στιγμή είναι η πλέον κατάλληλη για επενδύσεις. Μια σημαντική κίνηση αφορά την ίδρυση αεροπορικής εταιρίας από τον ελληνοαμερικανό επιχειρηματία και πρώην πιλότο Βασίλη Ραλάκη. Η νεοϊδρυθείσα αεροπορική εταιρία με την ονομασία Hellas Airlines, με αφετηρία και βάση της το αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου και έδρα των γραφείων της στην πόλη του Βόλου, ευελπιστεί να ανοίξει τα «φτερά» της στις 15 Ιανουαρίου 2013, αρχικά με πέντε πτήσεις στο εσωτερικό (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ιωάννινα, Ηράκλειο, Ρόδο - και Σκιάθο εποχιακά) και στη συνέχεια σε έξι πόλεις του εξωτερικού (Ρώμη, Μαδρίτη, Λονδίνο, Παρίσι, Φρανκφούρτη, Μόσχα -και ίσως και Κύπρο).
Με μια εμπειρία 37 χρόνων στη θέση του πιλότου σε μεγάλες αεροπορικές εταιρίες αλλά και σε θέσεις συμβούλου σε μεγάλες εταιρίες, ο κ. Ραλάκης δηλώνει αποφασισμένος να θέσει σε λειτουργία ένα δύσκολο εγχείρημα το οποίο ξεκίνησε από το Μάιο του τρέχοντος έτους, ενισχύοντας παράλληλα την τοπική οικονομία και την τουριστική ανάπτυξη. Σύμφωνα με τον κ. Ραλάκη, η αίτηση για την απόκτηση άδειας για τη νέα αεροπορική εταιρία κατατέθηκε στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) την 1η Σεπτεμβρίου 2012. «Θα χρειαστούν τρεις μήνες για την έκδοσή της, αλλά δεν είναι μονάχα η άδεια, είναι μια σειρά παράλληλων ενεργειών που πρέπει να ολοκληρωθούν για να φτάσουμε στο τελικό στάδιο», επισημαίνει στον «ΑτΚ» ο κ. Ραλάκης, αναφέροντας ως τέτοιες ενέργειες την εύρεση και κατάλληλη εκπαίδευση του προσωπικού (σ.σ. συνέντευξη καριέρας δόθηκε χθες σε κεντρικό ξενοδοχείο του Βόλου), τα μηχανήματα, τα logistics, την εξασφάλιση των slots (χρονοθυρίδες) κ.ά.
«Εχουμε επινοικιάσει δυο αεροπλάνα τα οποία αυτήν τη στιγμή επισκευάζονται και θα είναι έτοιμα στα τέλη Οκτωβρίου. Εμείς, λοιπόν, διενεργώντας όλες τις παραπάνω εργασίες, έχουμε θέσει ως στόχο ημερομηνία έναρξης των πτήσεων της Hellas Airlines την 15η Ιανουαρίου του 2013», επισημαίνει ο κ. Ραλάκης. Με την έναρξη λειτουργίας της εταιρίας θα δημιουργηθούν 120 - 130 νέες θέσεις εργασίας, ενώ με την επέκταση του δικτύου της από το Μάιο θα «ανοίξουν» άλλες 120 θέσεις.
Ανεβασμένες οι αφίξεις
Στο μεταξύ, μπορεί η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου «Μακεδονία» στο οκτάμηνο του 2012 να παρουσιάζει αρνητικό πρόσημο στις πτήσεις εσωτερικού, ωστόσο οι αφίξεις από το εξωτερικό καταγράφουν άνοδο. Σύμφωνα με στοιχεία που έχει συγκεντρώσει ο κρατικός αερολιμένας Θεσσαλονίκης, το οκτάμηνο έκλεισε με άνοδο 9,43%. «Για την περίοδο Ιανουάριος - Αύγουστος 2012 διακινήθηκαν 80.000 περισσότεροι επιβάτες σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2011 και αν αναλογιστούμε ότι η περσινή χρονιά ήταν θετική, τότε αυτή η αύξηση είναι ιδιαίτερα σημαντική», τονίζει στον «ΑτΚ» ο αερολιμενάρχης του «Μακεδονία» Αχιλλέας Τοπούζας.
Η αύξηση τουριστών από τη Ρωσία αγγίζει το 28,5% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, η Ουκρανία είναι στο +47,5%, η Τουρκία στο 202%, η Ιταλία 16,5%, η Κύπρος 43,5%, το Βέλγιο 44,5%, η Γερμανία καταγράφει μικρή άνοδο 2,4%, ενώ μείωση 5% παρουσιάζει η Βρετανία. Οσον αφορά την επιβατική κίνηση στο εσωτερικό, υπάρχει μείωση της τάξης του 9%.
Σημειώνεται ότι η ημερήσια κίνηση στο αεροδρόμιο «Μακεδονία», κατά τη θερινή περίοδο (28 Μαρτίου - 28 Οκτωβρίου) για όλες τις πτήσεις (τακτικές και έκτακτες), κυμαίνεται από 100 έως 110 κινήσεις (άφιξη και αναχώρηση), ενώ για τη χειμερινή περίοδο ο αριθμός κατεβαίνει στις 55 - 65 πτήσεις ημερησίως.
Πηγή: thesout.gr