Στοιχεία για την κατάσταση την οποία βρίσκονται τα μηχανήματα ακτινοθεραπείας στα δημόσια νοσοκομεία έφερε στο φως της δημοσιότητας η εκπομπή Ζούγκλα.
Το δημόσιο προτιμάει να ξοδεύει χιλιάδες ευρώ στη συντήρηση των παλιών μηχανημάτων ακτινοθεραπείας αφού δημόσιοι διαγωνισμοί για την αναβάθμιση του ΕΣΥ έχουν μπλοκάρει.
Η έλλειψη τεχνολογίας
Ο γραμμικός επιταχυντής είναι ένα σύγχρονο μηχάνημα ακτινοθεραπείας, το οποίο παράγει δέσμες ακτινών υψηλής ενέργειας. Χρησιμοποιείται από δημόσια αλλά και ιδιωτικά νοσοκομεία προκειμένου οι καρκινοπαθείς να υποβληθούν σε ακτινοθεραπεία.
Το ΕΣΥ διαθέτει σήμερα 24 γραμμικούς επιταχυντές, οι περισσότεροι ηλικίας τουλάχιστον 10 χρόνων.
Aυτό σημαίνει ότι ελάχιστα από αυτά τα μηχανήματα παρέχουν σύγχρονη και αποτελεσματική θεραπεία και χρειάζονται αναβάθμιση. Παράλληλα τίθενται πολλές φορές εκτός λειτουργίας με αποτέλεσμα να χρειάζονται αρκετές ημέρες για την ολοκληρωθεί η συντήρησή τους.
Η έλλειψη της τεχνολογίας αναγκάζει τα δημόσια νοσοκομεία να εφαρμόζουν απλά θεραπευτικά προγράμματα, ενώ σύμφωνα με έρευνες, απαιτούνται τουλάχιστον άλλα 18 μηχανήματα για να καλύψουν τις ανάγκες των ασθενών πανελλαδικά.
Τρανταχτό παράδειγμα το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο της Λάρισας όπου από τους 2.000 καρκινοπαθείς που προσέρχονται στο Τμήμα εξυπηρετούνται μόνο οι 300 ασθενείς με αποτέλεσμα οι υπόλοιποι να μπαίνουν σε λίστα αναμονής.
Στην Ελλάδα οι εταιρείες που προμηθεύουν με γραμμικούς επιταχυντές τα δημόσια και ιδιωτικά νοσοκομεία είναι δύο: η αμερικάνικη Varian η οποία εκπροσωπείται στην Ελλάδα από την Παπαποστόλου Ε.Π.Ε., με διαχειριστή το επιχειρηματία Nίκο Παπαποστόλου και η σουηδική Elekta η οποία εκπροσωπείται από την Elekta Mονοπρόσωπη EΠΕ της οποίας διαχειριστής είναι ο Βρετανός John PETER grant.
Οι 24 εγακτεστημένοι επιταχυντές στα νοσοκομεία (Πατήστε πάνω στους πίνακες για μεγέθυνση):
Η προσπάθεια αναβάθμισης του Ε.Σ.Υ. και οι δικαστικές προσφυγές
Το 2011, στην προσπάθεια για αναβάθμιση του Εθνικού Συστήματος Υγείας, στον τομέα των ακτινοθεραπειών με γραμμικούς επιταχυντές, το Υπουργείο Υγείας προκηρύσσει τέσσερις δημόσιους διαγωνισμούς για την προμήθεια τεσσάρων επιταχυντών καινούργιας τεχνολογίας στα εξής νοσοκομεία:
Στον Άγιο Σάββα, στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Ιωαννίνων, στο Γενικό Νοσοκομείο Μεταξά και στο Γενικό Νοσοκομείο Παπαγεωργίου της Θεσσαλονίκης.
Για αυτούς τους διαγωνισμούς εγκρίθηκαν σε πρώτη φάση από το υπουργείο Υγείας επιταχυντές τύπου Α, που διαθέτουν μόνο οι εταιρείες Varian και η Eleκta.
Αφού λοιπόν κατέληξαν στις προδιαγραφές, γίνονται οι διαγωνισμοί, με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.
Θα περίμενε κανείς μέχρι σήμερα, όλα να έχουν τελειώσει, το ΕΣΥ να έχει προμηθευτεί αυτούς τους σύγχρονους επιταχυντές με αποτέλεσμα να είχε γίνει ένα μικρό βήμα προς την αναβάθμιση.
Kαι οι δύο εταιρείες όμως βρίσκονται σε δικαστική διαμάχη με αποτέλεσμα να έχουν μπλοκάρει όλοι οι διαγωνισμοί του ΕΣΥ προμήθειας γραμμικών επιταχυντών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αυξάνονται οι λίστες αναμονής των καρκινοπαθών για θεραπεία, ενώ παράλληλα το ΕΣΥ παραμένει με τα παλιά μηχανήματα τα οποία παρουσιάζουν πολλά προβλήματα στη λειτουργία τους.
Εδώ και χρόνια προβληματικοί οι γραμμικοί επιταχυντές
Tο πρόβλημα με τη λειτουργία των γραμμικών επιταχυντών στα δημόσια νοσοκομεία ξεκινάει αρκετά χρόνια πριν όταν οι διοικήσεις νοσοκομείων διαπιστώνουν πως τα μηχανήματα χρειάζονται μεγαλύτερη επίβλεψη, σωστή υποστήριξη και τεχνολογική αναβάθμιση αφού παρουσιάζουν βλάβες. Παράδειγμα το Γενικό Νοσοκομείο Μεταξά, όπου εσωτερικό έγγραφο του πρώην διοικητή που έφερε στο φώς της δημοσιότητας η εκπομπή ,αποτυπώνει την τραγική κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα μηχανήματα ακτινοθεραπείας.
Η μάχη της θεραπείας
Όταν ένας καρκινοπαθής αρχίσει την θεραπεία με ακτίνες, μέσω του γραμμικού επιταχυντή, η θεραπεία θα πρέπει να γίνει για όσες μέρες χρειαστεί χωρίς να σταματήσει για να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Αν το μηχάνημα ακτινοθεραπείας τεθεί εκτός λειτουργίας λόγω βλάβης και ο ασθενής σταματήσει την θεραπεία, τότε σύμφωνα με τους ειδικούς χάνει την θεραπεία.
Στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο της Λάρισας ο ένας από τους δύο γραμμικούς επιταχυντές τέθηκε εκτός λειτουργίας 4 φορές μέσα σε έξι μήνες με το κόστος των επισκευών να αγγίζει τις 63.098,79 ευρώ. Επίσης η επισκευές του μηχανήματος έγιναν με αρκετές ημέρες καθυστέρηση.
Τα βίντεο - ντοκουμέντα από την εκπομπή Ζούγκλα εδώ:
Πηγή: zougla.gr