Δευτέρα 8 Απριλίου 2013

Θεσσαλονίκη: Αδύνατον να κατασκευαστεί ο σταθμός του Μετρό «Ανάληψη»

Ορατός ο κίνδυνος διακοπής της κατασκευής του Μετρό στην Θεσσαλονίκη

Θεσσαλονίκη: Αδύνατον να κατασκευαστεί ο σταθμός του Μετρό «Ανάληψη»

«Αναλαμβάνετε πλήρως την ευθύνη για ό,τι πρόκειται να συμβεί πλέον στο έργο καθ' ότι δεν είμαστε διατεθειμένοι να υφιστάμεθα άλλο τις συνέπειες από την ανώμαλη εξέλιξη της μεταξύ μας σύμβασης και τη μονομερή αντιμετώπιση της κοινοπραξίας μας». 

Τάδε έφη ο επικεφαλής της κοινοπραξίας (Κ/Ξ) που κατασκευάζει το μεγαλύτερο δημόσιο έργο της χώρας, δηλαδή το Μετρό της Θεσσαλονίκης, κ. Μιχάλης Σίμας, απαντώντας σε μία σειρά επιστολών της Αττικό Μετρό (ΑΜ) και προειδοποιώντας για διακοπή εκτέλεσης εργασιών. 
Σύμφωνα με την τελευταία επιστολή της κατασκευάστριας Κ/Ξ προς την ΑΜ (13.3.2013), ο επικεφαλής του έργου μιλά για «προβλήματα που επέφεραν τεράστιες καθυστερήσεις στην κατασκευή του» και «πλήρη αλλαγή των συνθηκών εκτέλεσης λόγω της παραβίασης ουσιωδών συμβατικών προβλέψεων», τα οποία «οδηγούν σε πλήρες αδιέξοδο και τελικά στην πιθανή διακοπή εκτέλεσης εργασιών». 
Στην επιστολή, στην οποία γίνεται ανασκόπηση των περιπετειών του έργου και των προσπαθειών ανάταξής του, ασκείται εντονότατη κριτική κατά της ΑΜ. 
Ειδικότερα, σημειώνεται ότι ο σταθμός Ανάληψη «ήταν αδύνατον να κατασκευαστεί στη θέση που χωροθετήθηκε λόγω απαίτησης εκτεταμένων απαλλοτριώσεων, αφού απαιτείτο καθαίρεση εξωστών παρακείμενων πολυκατοικιών», «χρειάστηκε να στενέψει και να επιμηκυνθεί με ανασχεδιασμό» και«λόγω εύρεσης απρόβλεπτων γεωτεχνικών προβλημάτων» η Αττικό Μετρό ενέκρινε «πρόσθετες εξωσυμβατικές εργασίες». 
«Η εκτέλεση επομένως της εκσκαφής του σταθμού» αναφέρει ο κ. Σίμας, «εξαρτάται από την προηγούμενη εκτέλεση εξωσυμβατικών εργασιών τις οποίες όμως δεν έχετε ακόμη συμβατικοποιήσει»και αναγνωρίζει ότι για την παράκαμψη του προβλήματος η Αττικό Μετρό ενέκρινε τις πρόσθετες εργασίες «ως επείγουσες». 
«Έχουν παρέλθει 19 μήνες από την εν λόγω έγκριση, έχετε συντάξει και εγκρίνει ενδιάμεσα ΑΠΕ χωρίς να συμπεριλάβετε τις εργασίες αυτές και ακόμη και σήμερα δηλώνετε αδυναμία σύνταξης της απαιτούμενης νέας τιμής» σημειώνει ο επικεφαλής του έργου. Έτσι, υπογραμμίζει, αναγκάζεται ο ανάδοχος να εκτελεί εργασίες με προσωρινή τιμή «που ουδόλως καλύπτει τα κόστη κατασκευής, προκαλώντας υπέρμετρη οικονομική επιβάρυνση», ενώ κατηγορεί την ΑΜ ότι παραβιάζει «κάθε έννοια εύλογου χρόνου για την συμβατική τακτοποίηση των πρόσθετων αυτών εργασιών». 
Επίσης, η Κ/Ξ απαντά στην ΑΜ στα περί αδυναμίας εργασίας των TBM (οι γνωστοί ως «μετροπόντικες»). «Ομιλείτε περί τήρησης πρόβλεψης για ένα έργο, του οποίου όλος ο προγραμματισμός έχει ανατραπεί εκ βάθρων λόγω των προβλημάτων αρχαιολογίας και απαλλοτριώσεων», όταν «εσείς οι ίδιοι έχετε χορηγήσει παράταση της συμβατικής προθεσμίας κατά τέσσερα χρόνια με αναθεώρηση, δηλαδή χωρίς υπαιτιότητα του αναδόχου» και «έχετε εγκρίνει αλλαγή συμβατικής πρόβλεψης με δίοδο των ΤΒΜ από το σταθμό Παπάφη πριν από την εκτέλεση οιασδήποτε εργασίας». 
«Προσπαθείτε να αποκρύψετε το γεγονός ότι δεν μπορούσαν να κατασκευαστούν οι σήραγγες μετά την Ανάληψη, λόγω έλλειψης απαλλοτριώσεων στους σταθμούς Πατρίκιος, Βούλγαρη και Νέα Ελβετία» σημειώνει ο κ. Σίμας. Εξ αυτών, τονίζει, η διακλάδωση Πατρικίου παραδόθηκε στις 5 Οκτωβρίου 2012, η Νέα Ελβετία παραδίδεται τώρα (πέντε μήνες μετά τη λήξη της αρχικής συμβατικής προθεσμίας του έργου), ενώ ο σταθμός Βούλγαρη «δεν έχει ακόμη παραδοθεί και είναι άγνωστο το πότε», αναφέρει. 
«Ήδη από τον Ιούλιο 2011 επικαλείσθε υπαιτιότητα του αναδόχου ως προς την εκπλήρωση συμβατικών του υποχρεώσεων. Έχουν παρέλθει σχεδόν δύο έτη και ουδέν μέτρο έχετε λάβει εναντίον του», κάτι που, όπως παρατηρεί ο κ. Σίμας, αποτελεί «πειθαρχική παράβαση». «Το γεγονός ότι ουδεμία σχετική ενέργεια έχει γίνει αντιθέτως δε έχουν χορηγηθεί προτάσεις εκ μέρους σας τόσο των τμηματικών όσο και της συνολικής προθεσμίας του έργου με αναθεώρηση, αποδεικνύει το αβάσιμο των επιχειρημάτων σας» προσθέτει. Μάλιστα, όπως αποκαλύπτει ο κ. Σίμας στην επιστολή, η ΑΜ δεν έχει απαντήσει εδώ και μήνες στο αίτημα της Κ/Ξ για μετεγκατάσταση των ΤΒΜ στη Νέα Ελβετία και τεχνική παρέκκλιση του έργου. 
«Στις συσκέψεις που έγιναν παρουσία και της ηγεσίας του υπουργείου μάς δόθηκε η διαβεβαίωση ότι η τεχνική παρέκκλιση θα εγκριθεί, ότι απομένει μόνο ο τρόπος χρηματοδότησης των πρόσθετων εργασιών, ο οποίος διερευνάται μέσω διαχειριστικής αρχής και ότι επίκειται η άμεση έγκρισης της παρέκκλισης από το ΔΣ της ΑΜ» σημειώνει.
«Πρόκειται συνεπώς περί δύο διαμετρικά αντίθετων θέσεων που μας κάνουν να διερωτώμεθα αν έχουμε να κάνουμε με δύο υπηρεσίες που η μεν μία, έχοντας πλήρη γνώση των προβλημάτων, επιχειρεί να επιλύσει θέματα, η δε άλλη με πλήρη άγνοια των πραγματικών συνθηκών προσπαθεί να ματαιώσει το έργο και να καταστρέψει τον ανάδοχο, ώστε να προστατευθεί από τις ευθύνες της για τη δημοπράτηση και υλοποίηση ενός πλήρως ανώριμου και υποκοστολογημένου έργου» επισημαίνει ο επικεφαλής της Κ/Ξ. 
«Επειδή οι απρόβλεπτες συνθήκες που συναντήθηκαν (αρχαιολογία, απαλλοτριώσεις) διετάραξαν την ισορροπία της σύμβασης και κατέστησαν για τον ανάδοχο την οφειλόμενη από αυτόν αντιπαροχή ιδιαίτερα επαχθή σε βαθμό που υπερβαίνει τον κατά την καλή πίστη και τα συναλλακτικά ήθη, δυνάμενο να αναληφθεί από αυτόν κίνδυνο, επιβάλλεται η αποκατάστασή της, σύμφωνα με τις εν λόγω αρχές» τονίζει ο κ. Σίμας, κατηγορώντας την ΑΜ για «αντισυμβατική, μονομερή και καταχρηστική» θέση. 
Η επιστολή του κ. Σίμα βρίσκεται άλλωστε στο «πνεύμα» των δυσκολιών που καταδιώκουν το έργο από την πρώτη του στιγμή.
Σύμφωνα με πληροφορίες, περίπου 70 διεκδικήσεις, οι οποίες ξεπερνούν τα 300 εκατ. ευρώ, έχουν κατατεθεί κατά του Δημοσίου από την Κ/Ξ στα δικαστήρια. Το φιλόδοξο έργο, το οποίο κάθε φορά κάνει ένα βήμα μπρος και μετά δύο πίσω, βρίσκεται για μία ακόμη φορά σε τέλμα, καθώς μία σειρά ανακουφιστικών μέτρων που θα διευκόλυναν την επιτάχυνση του έργου, όπως ο φιλικός διακανονισμός, είναι ακόμη στα χαρτιά.
Το μόνο που έχει τρέξει, λένε πηγές κοντά στο έργο, είναι η παράδοση των χώρων, όχι βέβαια από κάποια επιτάχυνση, αλλά από ωρίμανση. Επίσης, αίσθηση προκάλεσε ο επικείμενος διορισμός στο διοικητικού συμβούλιο της Αττικό Μετρό του πολιτικού μηχανικού κ. Δημήτρη Γρίβα, ο οποίος θα αναλάβει διευρυμένο ρόλο στο έργο, καθώς θα αποτελεί τον σύνδεσμο του ΔΣ με τη διεύθυνση του Μετρό Θεσσαλονίκης. 
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Γρίβας, ο οποίος θα βρίσκεται ιεραρχικά πάνω από τον διευθυντή του έργου στη Θεσσαλονίκη, προέρχεται από την ΒΙΠΕ ΕΤΒΑ της Λαμίας. Παράλληλα, τα οικονομικά της ΑΕΓΕΚ πηγαίνουν από το κακό στο χειρότερο, συμπαρασύροντας και την υπόλοιπη κοινοπραξία. 
Τα διαθέσιμα της κοινοπραξίας έρχονται από τη δόση του «10%», που πρόσφατα νομοθέτησε η κυβέρνηση, όμως πρόκειται για χρήμα «ακριβό», καθώς για την καταβολή του απαιτείται ισόποση εγγυητική επιταγή. Άλλωστε, εδώ και αρκετό καιρό η κοινοπραξία επιβιώνει οικονομικά από τους ιταλούς εταίρους, οι οποίοι πρακτικά χρηματοδοτούν την ΑΕΓΕΚ. 
Τελευταία ελπίδα, όπως παρατηρούν στελέχη της εταιρείας, είναι να προχωρήσει η επικείμενη πώληση της ΑΕΓΕΚ ή του χαρτοφυλακίου της σε άλλη τεχνική εταιρεία, κάτι που φαίνεται ότι θα γίνει μέσω εταιρείας ειδικού σκοπού.
Πηγή: thesout.gr
Categories: