Δεν έχει τέλος ο κατήφορος που έχει πάρει η κατανάλωση τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας με τους Ελληνες να επιστρέφουν στα πρότυπα της δεκαετίας του ’90 και τα ερευνητικά συμπεράσματα να δείχνουν ότι μεταβάλλονται άρδην σταθερές ετών όσον αφορά στον τρόπο που αντιμετωπίζει ο συμπολίτης μας σειρά από αγορές.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα δύο ερευνών που παρουσιάζει το «Πρώτο Θέμα» για πρώτη φορά, μεταπολεμικά, σημειώνεται κάμψη στον τομέα της κατανάλωσης τροφίμων, με το ποσοστό να ξεπερνά κατά τι το 5%. Μια περαιτέρω ανάλυση της πτώσης στην κατανάλωση ειδών τροφίμων δείχνει κάμψη σε μια σειρά από αυτά τα είδη και μάλιστα πρώτης γραμμής. Σύμφωνα με μελέτη του Boston Consulting Group, οι Ελληνες έχουμε μειώσει σημαντικά τις δαπάνες μας σε βιολογικά τρόφιμα και φρέσκα προϊόντα κάθε είδους.
Συγκεκριμένα, σε δείγμα 780 Ελλήνων, βάσει της συγκεκριμένης έρευνας, το 87% των ερωτηθέντων δήλωσε μείωση της διάθεσης αγοράς αθλητικού εξοπλισμού, το 86% είπε το ίδιο για τις αγορές ηλεκτρικών ειδών, αντίστοιχο ήταν το ποσοστό και για τις μικροσυσκευές, στο 83% έφτασε η άρνησης αγοράς λευκών συσκευών, ειδών πολυτελείας, υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας, ειδών διακόσμησης, επίπλων και στο 82% οι υπηρεσίες κομμωτηρίου. Πέρυσι ο αντίστοιχος δείκτης έδειχνε μείωση της αγοραστικής διάθεσης σε κοσμήματα 76%, σε αλκοολούχα ποτά 71%, στην εστίαση 71% κ.ο.κ. Αυτή η αλλαγή προς καθετί που θεωρείται ακριβό, γράφει το ρεπορτάζ, δείχνει στάση φόβου και φυσικά έλλειψη καταναλωτικής διάθεσης.
Επιπλέον, το 68% των Ελλήνων δηλώνει διατεθειμένο να μειώσει κι άλλο τις αγορές του, το 28% πως θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα και μόλις το 4% αναφέρεται σε αύξηση δαπανών. Σε επίπεδο αξιών, η άνεση και η ηρεμία μαζί με την υγεία θεωρούνται οι πιο σημαντικές για όλους τους Ελληνες, ομολογώντας ξεκάθαρα φόβο για το τι μέλλει γενέσθαι αύριο. Μάλιστα, σε ποσοστό 6% θεωρούν πως θα πρέπει να συνηθίσουν να ξοδεύουν λιγότερα, όταν ο μέσος όρος των Γερμανών που πιστεύει κάτι τέτοιο φτάνει το 38% και εκείνος της Ε.Ε. το 50%.
Την ίδια περίοδο, έρευνα της εταιρείας καταναλωτικών μελετών IRI δείχνει πως σε επίπεδο αγοράς σούπερ μάρκετ, μεγάλα είναι τα πλήγματα στα προϊόντα νοικοκυριού (-8,8%), και προσωπικής φροντίδας (-7,6%). Πρόκειται για είδη που, αν και παλιότερα γνώριζαν αλματώδη ανάπτυξη, σήμερα χαρακτηρίζονται περίπου περιττά, καθώς σχεδόν 9 στους 10 Ελληνες καταναλωτές πιστεύουν πως τα οικονομικά τους θα είναι χειρότερα την επόμενη χρονιά απ’ ότι σήμερα. Μάλιστα 9 στους 10 κάνουν ξεκάθαρα πλέον τα ψώνια τους μέσω λίστας.
Η έρευνα αυτή δείχνει επίσης τις ίδιες τάσεις περικοπών ανά κατηγορία: 79% δηλώνει ότι θα κόψει από τις διακοπές, 77% από τα κινητά τηλέφωνα, 76% από έπιπλα και διακόσμηση, 74% από τις αγορές ηλεκτρονικών ειδών, 60% από τα ρούχα, 32% από την ενέργεια, 24% από την εκπαίδευση και 22% από την υγεία.
Πηγή: real.gr